Medlemsorganisationernes dilemma – medlemsmødet

Fra fysisk fællesskab til chat på mobilen. Digitalisering og disruption er hotte temaer, også i foreningslivet. Med mange dilemmaer. Et af dem er det tætte fællesskab om sagen/purpose.

Dilemmaet

På den ene side skal en forening varetage medlemmernes fælles interesser. På den anden side skal den leve op til medlemmernes krav om individuelle løsninger, som kan byttes hvor som helst og når som helst. Teknologien kan bruges begge steder. Men hvordan kan foreningerne sikre den tætte, tillidsfulde, opbyggende dialog, når medlemmer debatterer i en chatgruppe? Selv om gruppen er lukket? En tillid, som vi tidligere kun har set ved dialog i det fysiske møde.

Medlemmer er ikke kun kunder. For at være loyale skal der i medlemskabet være nytteværdi for både deres hoved, hjerte og ben, populært sagt. Stolthed over at være med til at gøre positiv forskel for samfundet, fællesskabet om foreningens purpose og værdisættet og slutteligt et konkret udbytte for kontingentkronerne. Se herunder.

Det hele menneske - det hele medlemskab

Det hele menneske – det hele medlemskab

Kan vi opbygge samme tillid og følelse af fællesskab på mobilen, som vi kan ved et fysisk møde? Måske, måske ikke. Det er svært, men andre vil kunne komme til orde, dog på en anden måde.

Et klassisk dilemma, som STABERGs temgrupper for direktører hhv. medlemschefer debatterer i den kommende sæson.

Vær med og bliv inspireret af, hvordan de andre takler udfordringerne. Se her direktører/sekretariatschefer eller medlems- og udviklingschefer.

”Ved hvert møde i STABERGs direktørmøder arbejder vi med temaer, som er ’lige i øjet’ for os i forhold til at fastholde og rekruttere medlemmer”. Det siger adm. dir. Thomas Klausen, Dansk Mode og Textil. Organisationschef Gitte Tinning, Dansk Sygeplejeråd fortsætter på denne lille video her.